نگهداری از بیمار
خانه
مقالات
نگهداری از بیمار

نگهداری از بیمار

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
خدمات نگهداری بیمار در منزل شامل چه مواردی خواهد شد؟
دایره خدمات نگهداری از بیمار در منزل وابستگی زیادی به شرایط بیمار، انتظارات خانواده از فرد مراقب و تخصص پرستار بیمار دارد. همچنین نوع بیماری، سن بیمار و وضعیت بیماری (حاد، در مرحله کنترل یا مهار) در نوع خدماتی که از پرستار بیمار انتظار می‌رود تاثیر گذار است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 بنر عدم ارائه خدمت

خانواده‌ها ممکن است پس از عمل جراحی یکی از افراد خانواده به خدمات نگهداری از بیمار در منزل احتیاج پیدا کنند. ممکن است فرد سالمند یا یکی از اعضای خانواده مجبور باشد تا دوره بیماری طولانی مدتی را تجربه کند. برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند تا در منزل از بیمارانشان نگهداری شود. همچنین گاهی برخی از خانواده‌ها به دلیل مشغله‌های کاری نمی‌توانند آنطور که شایسته است از بیماران خود نگهداری کنند. از سوی دیگر خانواده‌ها تمایل دارند تا روند بهبودی آن‌ها در منزل صورت گیرد و ضمن حضور پرستار در منزل نسبت به این مسئله اطمینان کافی پیدا کنند. در چنین شرایطی یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها، پیدا کردن فرد مناسب برای نگهداری از بیمار در منزل است. 

علاوه بر این بستری شدن بیمار در منزل، می‌تواند سبب فراهم کردن مقدمات استفاده از خدمات درمانی تزریقات در منزل و سرم در منزل برای بیمار شود. استفاده از این خدمات می‌تواند موجب بهبود بیمار و کاهش روزانه‌ی علائم بیماری در فرد شود. در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را در خصوص نگهداری از بیمار در منزل به شما ارائه دهیم تا علاوه بر آشنایی با این خدمت از نحوه ارائه خدمت نگهداری از بیمار در منزل مطلع شوید. 

نگهداری از بیمار

 

 نگهداری از بیمار در منزل

دایره خدمات نگهداری از بیمار در منزل به شرایط بیمار وابستگی زیادی دارد. انتظارات خانواده از پرستار بیمار نیز به متغیر بودن این موضوع اضافه می‌کند. نوع بیماری، سن بیمار، وضعیت بیماری (حاد، در مرحله کنترل یا مهار) در مشخص کردن نوع خدماتی که از پرستار انتظار می‌رود تاثیر می‌گذارد. 
به طور کلی برخی از خدمات نگهداری از بیمار در منزل شامل مواردی می‌شود که عبارتند از:

۱- تهیه غذای متناسب با رژیم غذایی بیمار

۲- کمک کردن به بیمار جهت صرف غذا

۳- توجه به ساعات خوردن دارو ها و کمک به بیمار برای مصرف دارو ها

۴- انتقال بیمار و جابجایی های مورد نیاز در منزل 

۵- کمک در انجام کارهای نظافتی اعم از حمام کردن، استفاده از سرویس بهداشتی، مسواک زدن و ...

۶- تعویض پانسمان بیمار

۷- گفتگو و معاشرت با بیمار

۸- همراهی بیمار برای شرکت در معاشرت های خانوادگی و دوستانه

۸- حفاظت از بیمار در برابر گرما، سرما، رطوبت و خشکی

۱۰- تنظیم ساعات خواب بیمار

برخی از بیماران به علت کهولت سن یا اختلالات مادرزادی، توانایی حرکت کردن ندارند یا این توانایی در آن‌ها محدود به حرکات خاصی می‌باشد. در چنین شرایطی افراد قادر به انجام بسیاری از کارهای خود نخواهند بود. در چنین شرایطی استفاده از خدمات درمانی فیزیوتراپی در منزل می‌تواند سبب بهبود حرکت فرد بیمار شود. البته خدمات کاردرمانی در منزل نیز می‌تواند مکمل خوبی برای بهبود بیماری در این مسیر باشد.

 

نکات نگهداری از بیمار در خانه

اگر در خانه از بیمار نگهداری می‌کنید یا برای نگهداری از بیماران خود تمایل به استخدام پرستار دارید باید برخی از نکات مهم را مد نظر قرار دهید. در این قسمت به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.
بهتر است در ابتدا لیستی از شرایط بیمار خود را که در طول زمان بر اساس وضعیتی که پزشک شرح داده و اطلاعاتی که خودتان بدست آورده‌اید تهیه کنید. از جمله تمام بایدها و نبایدهای رژیم غذایی، دارویی و شرایط محیطی را در لیست خود قرار دهید. در صورتی که از پرستار کمک می‌گیرید، شرایط نگهداری از بیمار که پزشک در خصوص آن با خانواده صحبت کرده است را باید عینا به پرستار منتقل کنید. مطمئن شوید که مراقب مورد نظر برای بیمارتان دوره‌های آموزشی لازم را گذرانده باشد و بر اساس مشاوره‌ای که با کارشناسان مجموعه انجام می‌دهید پس از شرح حال بیمار خود مطمئن شوید توانایی نگهداری از بیمار شما را داشته باشد و پرستار متناسب با وضع بیمار و نوع بیماری انتخاب شود. به عنوان مثال پرستاری که مدت زیادی را به نگهداری کودکان گذرانده است نمی‌تواند گزینه مناسبی برای سالمند بیمار باشد. این ها مواردی است که باید مجموعه‌ای که پرستار را به شما معرفی می‌کند مدنظر قرار داده باشد و از اصول مجموعه باشد.

برخی از نکات مهم دیگر که باید شما یا پرستارتان به آن واقف باشید عبارت است از:

✔ حفظ خونسردی در شرایط بحرانی و آمادگی برای عکس العمل مناسب:
ممکن است بیمار در شرایطی دچار بدحالی و وخامت اوضاع، تشنج، تب و سردردهای شدید و سایر حالات خاص شود. اولین قدم حفظ خونسردی و آمادگی ذهنی قبلی برای عکس العمل مناسب است. همانطور که اشاره شد پرستار باید از طریق خانواده یا پزشک در جریان کلیه حالاتی که ممکن است بیمار در آن قرار گیرد باشد و عکس العمل مناسب را داشته باشد.

✔ توجه به رژیم غذایی و برنامه دارویی:
رژیم غذایی و برنامه دارویی از مهم‌ترین نکاتی است که باید مراقب یا پرستار بیمار نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشد. می‌بایست به این نکته توجه کرد که ممکن است بیمار از رعایت این رژیم و برنامه غذایی امتناع کند اما وظیفه پرستار یا مراقب این است که طبق دستورات پزشک عمل کند.

✔ فراهم کردن شرایط محیطی:
دما و رطوبت محیط، چینش وسایل و بسیاری از فاکتورهای محیطی باید متناسب با وضعیت بیمار توسط مراقب فراهم شود. به عنوان مثال برای نگهداری از بیمار سالمندی که تعادل راه رفتن ندارد بایست به این نکته توجه کرد که وسایل خطرساز در مسیر رفت و آمد او نباشد.

✔ در دسترس بودن جعبه کمک های اولیه و دارویی:
جعبه کمک‌های اولیه و دارویی بیمار باید در شرایط مناسبی نسبت به محل قرار گرفتن بیمار باشد تا در صورت بروز بحران سریع-ترین عکس العمل صورت گیرد.

✔ در دسترس بودن شماره های اضطراری:
علاوه بر شماره تلفن ۱۱۵ که مربوط به اورژانس می‌باشد و نگهدار نسبت به آن اطلاع داشته باشد باید شماره‌های اضطراری مربوط به پزشک و اعضای خانواده برای موارد بحرانی در دسترس باشد.

نگهداری از بیمار

 

نگهداری از بیمار در خانه یا بیمارستان

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد در برخی از شرایط، بیمار یا خانواده‌ها امکان نگهداری طولانی مدت بیمار در مراکز درمانی را ندارد. افزایش هزینه‌ها و نبود امکان همراهی بیمار به مدت طولانی در مراکز درمانی دلایل مهمی هستند که موجب می‌شود بیمار در منزل نگهداری شود. علاوه بر این، وقتی بیمار دوره جراحی یا درمان خود را می‌گذراند طبق دستور پزشک ترخیص می‌شود. اما همچنان به نگهداری‌های بعد از عمل نیاز دارد. همچنین در مواقعی فرد درگیر یک بیماری طولانی مدت و ماندگار است و نگهداری طولانی مدت در بیمارستان یا مراکز درمانی امکان‌پذیر نیست. نگهداری از بیمار در منزل یا بیمارستان کاملا وابسته به شرایط فرد و خانواده می‌باشد. اما از جمله مزایای نگهداری از بیمار در منزل حضور در کنار اعضای خانواده است. طبق بررسی‌ها راجع به نگهداری از بیماران در منزل و بیمارستان، مشخص شده است که بیمارانی که در منزل از آن‌ها نگهداری شده است زودتر از بیماران بستری در بیمارستان بهبود یافته‌اند. بیمار در منزل و در کنار خانواده روحیه ای دو چندان دارد و احساس تنهایی و غربت از بیمار دور می‌شود و این مهم‌ترین دلیل در بهبود سریع‌تر بیمار در خانه است. البته این بررسی مربوط به شرایطی است که امکان نگهداری در بیمارستان و در خانه به شکل یکسان وجود دارد.

حضور بیمار در خانه به هبچ عنوان مانعی برای دریافت خدمات درمانی برای بیمار نخواهد بود. برای اطمینان از بهبود بیماری، آزمایش در منزل انجام شده و نتیجه‌ی آن در اختیاز پزشک قرار خواهد گرفت.

 

ویژگی های نگهدار بیمار در منزل

 پرستار بیمار باید دوره‌های نگهداری از بیمار را گذرانده باشد و با نوع بیماری آشنایی داشته باشد. پرستار بیمار باید با نحوه ی ارتباط برقرار کردن با بیمار آشنایی داشته باشد. به ویژه در خصوص کودکان و سالمندان و در خصوص بیمارانی که مبتلا به افسردگی هستند این نکته اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. 

پرستار باید حس مسئولیت پذیری کافی نسبت به بیمار و خانواده وی داشته باشد. قبل از استخدام پرستار بیمار می‌بایست تحقیقات کافی نسبت به شرایط، تجربه، روحیات و سوابق او صورت گیرد. مراجعه‌ی افراد به یک شرکت پرستاری معتبر، این مشکل را به سادگی از میان بر خواهد داشت.

 

 نگهداری از بیمار سالمند در محل با هوم‌کا

در دوره‌ی سالمندی افراد به نگهداری و حمایت بیشتری نیاز دارند و همانند دوره کودکی از لحاظ عاطفی بسیار حساس هستند. امروزه خانواده‌ها به دلیل مشغله کاری و موارد دیگر ممکن است وقت کافی برای نگهداری از بیمار سالمند خود نداشته باشند. بعلاوه شرایط فیزیکی افراد سالمند آن‌ها را در معرض بیماری‌های مختلفی قرار می‌دهد که متاسفانه بیماری در کناری سالمندی نگهداری آن‌ها را دشوار‌تر می‌کند. به همین دلیل عمده درخواست‌های نگهداری از بیمار، مرتبط با سالمندان بیمار می‌شود که به دلیل شرایط خانوادگی تنهایی را نیز تجربه می‌کنند. هوم کا با آگاهی از این شرایط با کادر مجرب خود نگهداری از بیمار سالمند را با توجه به شرایط سالمند و بیماری وی بررسی می‌کند و در اسرع وقت پرستار مناسب را اختصاص می‌دهد.

نگهداری از بیمار

 

مزایای خدمات نگهداری از بیمار سالمند در محل از طریق هوم‌کا

از جمله مزایای خدمات نگهداری از بیمار سالمند در منزل مجموعه هوم‌کا می‌توان به داشتن پرستارانی مجرب و مسئولیت پذیر اشاره کرد که با ویژگی‌های رفتاری سالمند و نحوه ارتباط برقرار کردن با آن ها آشنایی کامل دارند. همانطور که اشاره شد پرستاران تحت نظر روانشناسان و نیروهای عملیاتی، مصاحبه‌های دقیق و دوره آموزشی را گذارنده اند. اعتبار مجموعه و اطمینان از توانایی پرستار برای خانواده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. هوم‌کا با تکیه بر تجربه خود و با شناخت دقیق نسبت به دغدغه و چالش‌های سرپرستان بیمار یا سرپرست سالمند و کودک توانسته است فرآیندهای خود را برای کاهش نگرانی خانواده‌ها تنظیم کند و خوشبختانه رضایت حداکثری مشتری را جلب کرده است. کادر پشتیبانی هوم‌کا با صبر و حوصله کافی آماده پاسخگویی به سوالات شما است. 

مجموعه هوم‌کا این اطمینان را به مخاطبین و مشتریان خود می‌دهد که در استخدام افراد برای پرستاری ونگهداری از بیمار نکات مهم و الزامی و فراتر از آن را مورد توجه قرار می‌دهد. پرستاران هوم‌کا پس از گزینش دقیق از طریق روانشناسان و مشاوران مجموعه دوره آموزشی را می‌گذرانند. بر اساس مصاحبه و گزینش انجام شده دسته‌بندی شده و برای اعزام متناسب با شرایط خانواده، نوع بیماری فرد بیمار، سن و جنسیت بیمار به محل اعزام می‌شوند. در طول مدت نگهداری پرستار از بیمار، مجموعه هوم‌کا پشتیبانی مورد نظر را انجام می‌دهد و بر عملکرد پرستار خود از طریق ارتباط مستقیم و رضایت سنجی از مشتری نظارت می‌کند و اقدامات متعاقب و مورد نیاز را انجام می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه عملیات و پشتیبانی مجموعه هوم‌کا می‌توانید با این مجموعه تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ مناسب را دریافت کنید.
.

دسترسی سریع

سوالات متداول

خدمات نگهداری از بیمار در منزل شامل چه مواردی می‌شود؟
۱- تهیه غذای متناسب با رژیم غذایی بیمار ۲- کمک کردن به بیمار جهت صرف غذا ۳- توجه به ساعات خوردن دارو ها و کمک به بیمار برای مصرف دارو ها ۴- انتقال بیمار و جابجایی های مورد نیاز در منزل ۵- کمک در انجام کارهای نظافتی اعم از حمام کردن، استفاده از سرویس بهداشتی، مسواک زدن و ... ۶- تعویض پانسمان بیمار ۷- گفتگو و معاشرت با بیمار ۸- همراهی بیمار برای شرکت در معاشرت های خانوادگی و دوستانه ۸- حفاظت از بیمار در برابر گرما، سرما، رطوبت و خشکی ۱۰- تنظیم ساعات خواب بیمار
پرستار بیمار در منزل باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟
افرادی که در زمینه فعالیت دارند، لازم است دوره‌های نگهداری از بیمار را گذرانده باشند و با نوع بیماری آشنایی داشته باشد. پرستار بیمار باید با نحوه‌ی ارتباط برقرار کردن با بیمار آشنایی داشته باشد. به ویژه در خصوص کودکان و سالمندان و در خصوص بیمارانی که مبتلا به افسردگی هستند این نکته اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
چگونه می‌توانم در سریع‌ترین زمان ممکن از خدمات پرستار بیمار در منزل استفاده کنم؟
بهترین راه برای برخورداری از این خدمت مراجعه به سایت هوم‌کا و کلیک بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست است. همچنین می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید.
خدمت پرستار بیمار در منزل هوم‌کا، در چه شهرهایی ارائه می‌شود؟
در حال حاضر هومکا خدمت خود را به ساکنین استان تهران، کرج و حومه و مشهد ارائه می‌دهد.
هزینه پرستار بیمار در منزل چقدر است؟
هزینه پرستار بیمار در منزل به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد؟ وضعیت سلامتی بیمار نوع بیماری مدت زمان حضور پرستار در منزل تعداد بیماران و .... .

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L